Momo

En fjärdedel

Eftermiddags Ramen

Kategori: Bilder

Ja hej, nu vet väl inte de flesta vad ramen är. Men det kan jag faktiskt vara snäll nog att förklara :D (Nej, vad skrämmande, första på smilesen på... 1-2 veckor o.o'). Ramen är en slags japansk nudelsoppa, med kött och massa kryddor, och så ägg såklart :] Nej gud, nu har jag börjat med smilesnojan igen, vad är det med mig?! Anywho, det är jättegott och det smälter nästan i munnen, men om man både är en usel kock och av någon anledning inte kan äta kött eller ägg så är det bara att köpa färdigt nudel paket med ramen smak. Här har ni ett recept om man vill imponera lite på vänner eller bekanta, men vad jag kan bedömma, så verkar det inte som det lättaste (ännu en gång; Jag är en usel kock!) men det får man ju bedömma själv;

Koka nudlarna tills de är mjuka och låt rinna av. Fördela nudlarna i 6 portionsskålar och strö över mynta, basilika och böngrodddar. Lägg buljong, limeblad, chilifrukter och ingefära i en kastrull och koka upp. Tillsätt kyckling och pochera ca 4 minuter eller tills kycklingen är genomkokt. Lyft upp kycklingfiléerna och strimla köttet. Sjud buljongen ytterligare 5 minuter. Fördela det strimlade kycklingköttet ovanpå nudlarna och skeda över denheta buljongblandningen. Servera genast.

Ja... Ni ser ju. Jag menar... 1 ½ liter hönsbuljong? Vad sjutton är hönsbuljong om jag får fråga? XD
Men nä ni, nu ska jag göra lite nytta och ställa in disken innan mammsen min kommer hem.
Puss på er :]

Kommentarer


Kommentera inlägget här: