Momo

En fjärdedel

Böcker, böcker, böcker

Kategori:

 
Jag vet inte hur många gånger jag har sett den här videon, men jag vet att jag älskar den. Jag själv är en bokälskare, tyvärr så hade jag en period där jag inte läste särskilt mycket. Jag tror det var för att jag vill passa in och inte avskärma mig från resten av världen. När det sen visade sig att jag faktiskt inte kan vara som alla andra och hatar när jag inte kan läsa så bestämde jag mig för att plocka upp det igen.
Mellan 4:an och 6:an så var jag med i en bokklubb för barn/tonåringar där man varje månad fick hem ett paket med diverse saker samt en till två böcker. Jag slukade de böckerna med håll och hår och läste tillslut ut dem så snabbt att mina föräldrar sa att jag kunde få en veckopeng istället för att vara med i bokklubben. Det var då min läslus-livsstil fick ta stryk. Jag slutade läsa lika mycket, men jag lyckades hålla kvar i manga. Det räckte inte för mig.
Jag går nu på gymnasiet och läser mer än någonsin. Min urstädade bokhylla börjar sakta men säkert bli fylld med nya böcker som jag plockar upp då och då på antingen myrorna eller någon bokhandel i stan. Det finns även en begnad bokhandel som min vän Emmi visade mig för någon månad sen som är full med fantastiska böcker från alla genrer. Men nu tillbaka till videon ovan! Den inspirerade mig att göra min egen lilla lista av favoritböcker.
 
 
The Fault in Our Stars av John Green
En sån där bok som man bara måste tycka om helt enkelt. John Green skriver så vackert och han förstår sig på ungdomar som ingen annan gör. Eller ja, spela roll om du är ungdom eller inte, vem som helst skulle kunna läsa den här och bli kär, det kan jag garantera. Jag tänker inte säga vad den handlar om, det får ni ta reda på själva.
 
 
Dream Warrior av Sherrilyn Kenyon
En av mina absoluta favoritböcker. Om jag skulle beskriva den här boken med ett ord så skulle det nog vara... Sexig. Det är en sexig bok helt enkelt, hur författaren beskriver sakerna som händer och karaktärerna och känslor, det är bara ett enda stort GAH. Det är nog inte en bok som jag skulle visa för mina föräldrar och säga "Hej, kolla vad jag läser, den är full utav sex och våld. Kul va´?" Men det är verkligen en bok värd att läsa. Om man tycker om grekiska gudar och mytologi så får den här en tummen upp.
 
 
Jack uppskäraren utav Glenn Lauritz Andersson
Okej, jag vet hur det här ser ut. En bok om Jack the Ripper, verkligen? Ja, jag finner ämnet skrämmande och fascinerande så jag köpte boken. När jag sen upptäckte att jag sögs in så blev jag först lite paff, men det är en genuint bra bok. Man får inte vara mjäkig eller klenmagad när man läser den, men den är så jäkla intressant så man märker det nästan inte. Det är en 282 sidor lång faktabok som kan läsas på samma sätt som vilken deckare eller thriller som helst.
 
 
Revolt av Suzanne Collins
Japp, jag tycke om trean mest, den kändes rå och djupare än de andra två. Det är så mycket som händer i den här som gör den till min favvis bland de tre. Jag tänker inte säga något som förstör för den som inte läst den, men den är så himla bra. När man väl börjat så kan man inte lägga ner den. Vid vissa tillfällen kan den verka seg, men det är de scenerna som ger den just det djupet. Gud, jag älskar den.
 
 
Breakfast at Sadie´s av Lee Weatherly
Det här är en utav de böckerna som fick stanna kvar när jag rensade ut alla mina bokklubbs-böcker. Det är en lättläst bok som går ner utan problem. Det är trevlig läsning som inte gör en till en bättre människa, men som kan få en att sina problem i livet på ett annat sätt. Om man tycker om att skratta åt bisarra situationer samt gillar att läsa må-bra böcker så får den här en stjärna i kanten. Både för sin humor och allvarlighet.
 
 
Septimus Heap - Magi av Angie Sage
Ännu en fantasybok. Gud vad jag älskar den här boken, det är den första i en serie som jag ännu inte har fortsatt att läsa. Jag är lite sur på mig för själv för att jag inte tagit tag i det än, för karaktärerna i den här är guld. Man skrattar, gråter och funderar när man läser den här lilla guldklimpen. Den visar kraften i kärleken mellan familjemedlemmar och att även fast livet är svårt så kan man komma ut oskadd på andra sidan. Jag har läst den här så många gånger, för den är värd att man läser den om och om och om igen.
 
 
Artemis Fowl - Slipad Opal av Eoin Colfer
Wow, den här boken alltså, wow. Också fantasy, fylld med saker som jag knappt har kunnat föreställa mig innan. Det är den fjärde boken i Artemis Fowl serien, som jag tyvärr inte läst helt och hållet. Men tur nog så kan man plocka upp och läsa den här utan att ha läst de föregående. Det ända som händer då är att man vill gå ut och hitta resten utav serien för att även sluka den hel.
 
-
 
Så där har ni det, min lista utav bokhyllefavoriter. Jag älskar de här böckerna och om ni plockar upp dem och upptäcker att även ni älskar dem eller bara tycker om dem, skicka iväg en liten kommentar. Jag älskar att prata böcker, så kör på.
Men nu måste jag tyvärr skriva lite på en rapport till samhäll och sedan gå och lägga mig.
Många pussar ♥

Kommentarer


Kommentera inlägget här: